søndag den 15. januar 2012

En bølge af erkendelser

Sådan er det vel altid, når vi kommer til et nyt år. Det ligger så smukt foran os, alle de måneder, alle de dage ... lige til at fylde ud med oplevelser, tanker og bøger.

Den følelelse har jeg såmænd også stadigvæk. Faktisk mere end jeg længe har haft.

Jeg har måttet revidere nogle ting omkring mit forfatterskab. Indtil nu har jeg jo altid skrevet det, jeg lystede, når jeg lystede. (Set bortset fra min eventyr-kontrakt, der jo gik i vasken).
Og selv om man siger at det er godt at afprøve forskellige genrer, så er det jo ikke det hele, der så godt.

Når jeg kigger på mit forfatterskab har jeg følgende bag mig:
En socialrealistisk ungdomsroman, en mytologisk roman, en dokumentar historisk roman, to eventyrnoveller og en socialrealistisk voksen-novelle.

Det var de udgivne. Af u-udgivne er der yderligere: en mytologisk, en krimi, en dystopia plus et par gamle socialrealistiske ungdomsromaner.

Så jeg har snart været hele vejen rundt. Det er godt, men det er sgu også skidt, for hvordan skal forlagene markedsføre en forfatter, der kegler rundt i genrerne? Det er jo ikke til at skabe et godt og fornuftigt samarbejde, når jeg ikke ved, hvilken vej jeg skal tage.
Den jeg er i gang med nu, er en fiktiv historisk roman i den dystre ende, og her befinder jeg mig faktisk godt. Jeg har fået skrevet 90 sider på kun 2½ måned, og det er vanvittigt meget, samtidig med at jeg stadig har blod på tanden.

Og jeg tror, at det er HER jeg skal være. Det historiske og det let dystre, uden at det går over i horror og gysere, for det har jeg vist ikke evner til (én af de genrer, jeg ikke har fået afprøvet :-)). Det er dem, jeg selv bedst kan lide at læse, så hvorfor har jeg ikke afprøvet at skrive i den genre før?
Tja ... :-)

I hvert fald er jeg nu i fuld gang med min roman, og jeg er glad!! Det føles rigtigt.

Jeg er tilbage!!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar