fredag den 16. juni 2006

In between books

Som overskriften antyder er jeg lige nu i et slags vacuum. Ganske vist har den kun varet få dage, men det er alligevel træls.

I starten af sidste uge blev EN MISBRUGSJOURNAL indsendt til sit første forlag. Som jeg har fortalt tidligere her på siden er det det projekt, hvor jeg har været ghostwriter for Kenny Hawk. Jeg er spændt på at se hvordan forlagene modtager denne bog, som er meget rå, tankevækkende og hudløst ærlig. Nu er der så ikke andet at gøre end at læne sig tilbage og afvente forlagenes dom.

Det samme gør sig gældende med MØRKETS MAGTER. Mit bidrag til krimikonkurrencen ved Husets Forlag i Århus. Deadlinen var her d. 1. juni, så her er der heller ikke andet at gøre end at vente og se. Hvornår vinderen bliver offentliggjort fremgår ikke rigtigt af deres hjemmeside, men jeg vil gå de næste måneder og være spændt. Så meget er da sikkert. :-) Men som sagt ... her kan man også kun afvente og se hvad der sker.

Det samme gør sig gældende med min nyeste udgivelse ATALANTA. Indtil videre har der ikke været anmeldelser af den, og selv om jeg ved at der er nogen på vej, så er jeg stadig nervøs. Hvad vil de sige? Vil de overhovedet sige noget?
På NYNAZISTEN var jeg så heldig at der kom anmeldelser på selve udgivelsesdatoen, så derfor har jeg nok været lidt forvænt. Og det har så gjort at den seneste tid har været hård. Hver dag har jeg undersøgt avisernes netudgaver for at søge efter anmeldelser eller omtale, men indtil videre har der ikke været meget. Jeg er nok uretfærdig. Anmelderne har ikke haft bogen ret længe og det er jo en tyk bog, så det er kun naturligt at det tager lidt længere.
Som sagt har jeg nu også fundet ud af, at der snart kommer en på mit foretrukne websted, Fyldepennen. En i Fyens Stifttidende om en uges tid og så er der også lektørudtalelsen, som jo kan betyde meget for salget til bibliotekerne.

Men læserreaktionerne indtil videre har været positive. Mange bekendte og kollegaer er allerede i gang, eller er allerede færdige og har mange positive tilkendegivelser. Den lokale boghandler kunne allerede melde udsolgt, og ventede - sidst jeg talte med ham - på en efterlevering fra forlaget. Jeg ved godt at de givetvis ikke har taget hundredevis eksemplarer hjem, men det er meget glædeligt at høre.

Men i min narcissistiske søgen på nettet er jeg så stødt på nogle andre "sjove" ting. Faktisk nogle omtaler, som jeg er meget stolt af.

Den første er en omtale i en årbog fra 2005 for dansk børne- & ungdomslitteratur. Her er der blevet skrevet en artikel om de historiske islæt i nyudgiven børne/ungdomslitteratur. Det var morsomt at se sig selv blive sammenlignet med forfattere som Hjørdis Warmer og Gerd Rindel. Virkeligt tunge "drenge" i den forbindelse. Og selv om de naturligvis er mest begejstret for de to erfarne erfattere, er jeg alligevel stolt over at være med i en årbog, der "anmelder og analyserer tidens væsentligste børnelitterære forfatter- og illustratorskaber". Uddrag kan læses her.
Det er altid morsomt at blive kaldt "væsentlig". :-)

Derudover fandt jeg en årbog fra "Det Internationale Børne/Ungdoms Bibliotek" i München, Tyskland. Denne årbog bliver skabt af tyske "Lektoren", der "udvælger internationale udgivelser, som de finder specielt bemærkelsesværdige og som fortjener en større opmærksomhed på grund af deres universelle tema".
Sejt! For nu at bruge det udtryk. :-). Omtale kan læses her.

Men nu - hvor både EN MISBRUGSJOURNAL og MØRKETS MAGTER - er ved at blive vejet, bedømt og vurderet, så har jeg igen kastet mig over min historiske. Netop nu er jeg i gang med redigere og genlæse fra starten af, så jeg for det første kan komme i den rette stemning igen, og for det andet kan få indsat de ting jeg har savnet undervejs. Allerede nu er den på 229 sider og jeg skal have tilføjet en masse småting. Men samtidig ved jeg også at der bliver skrællet en masse af, når jeg når til den endelige redigering.
Alt i alt vil jeg skyde på at den bliver på en 300-350 sider, når den er færdig, og jeg håber at kunne være færdig med et indsendelsesværdigt resultat i løbet af efteråret. Men nu må vi se. Når man har fuldtidsarbejde ved siden af forfatterskabet, så har man ikke ubegrænset tid til rådighed, og så kan der hurtigt komme noget i vejen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar