onsdag den 11. februar 2015

Freaks - en analyse

For nogen tid siden spurgte Helene Th. Svolgart - som er forfatterkollega og HF studerende - mig om hun måtte bruge Freaks til sin "Store Skriftlige Opgave" i dansk.

For det første var jeg vildt beæret over at Helene valgte min roman til analyse men også vildt nervøs. Jeg har altid været vildt dårlig til at analysere fiktion i skolen. Faktisk hadede jeg det som pesten.
Jeg brød mig slet ikke om den der meget stive tilgang og firkantede analyse til et værk, som ikke nødvendigvis indeholdt alle de ting som dansklærerne mente at de skulle indeholde.
Og nu hvor jeg er forfatter ... tro mig, det er langt fra alle værker der ligger dybe symbolske meninger i. ;-)

Lige netop med Freaks var jeg selvfølgelig bevidst om ikke alene de lægeetiske dilemmaer men også den menneskelige frygt og afstandtagen fra det anderledes, men ellers er det altså ikke altid symbolikken jeg bruger allermest tid på, må jeg indrømme. ;-)

Alligevel kan det jo nok ikke undgås at man i det mindste ubevidst gør sig nogle tanker om det. Og i og med at jeg selv er så vanvittig dårlig til at tænke bevidste tanker og analysere både egne og andres værker så må det jo udspringe af enestående genialitet. Eller noget. ;-)

Nåhmen skulle jeg ikke bare give ordet til Helene, som ikke alene har skrevet en fremragende opgave, fået mig til at se væsentligt klogere ud end jeg egentlig er og (!!) fik 12 i opgaven.
Godt gået, Helene! :-)

Hele hendes opgave kan læses på linket her:

https://docs.google.com/viewerng/viewer?url=http://anikaeibe.dk/onewebmedia/SSO-blog.pdf





Ingen kommentarer:

Send en kommentar