søndag den 10. november 2013

BogForum 2013

Ømme fødder, mættet af indtryk, samvær med dejlige forfatterkollegaer og bøger, bøger, bøger ...

En af mine yndlingstraditioner i løbet af året er HELT klart turen ind til Bogforum i København. Vanen tro drog jeg derind med mine gode forfatterkollegaer og skrivebuddies; Carina Evytt, Pernille Eybye og Louise Haiberg.

Sidste år tog vi derind med offentlig transport, men, men, men ... allerede mens vi stod på metrostationen blandt tusind og firetyve mennesker og ventede på metroen, der var forsinket af sporarbejde og inden vi kæmpede os igennem ombygningen af Nørreport Station, havde vi talt om at vi i 2013 ville køre selv. :-)

Det er da også klart at foretrække, især fordi vi i år skulle have en rullestol med til firkløverets baby, Louise, der er lidt dårligt gående for tiden. Ahem ...
Allerede inden bogmessen havde vi haft nogle vilde fantasier om, hvad vi kunne bruge den rullestol til, og den gav da også anledning til megen morskab. ;-)

Det vender jeg lige tilbage til. ;-)

I år havde vi - i modsætning til tidligere år - slet ingen ting vi skulle om fredagen. Det eneste vi havde i tankerne var faktisk at overvære uddelingen af drengelitteraturprisen, som jo (blære blære) sidste år gik til hhv. mig og Maria Kjær-Madsen. I år var ingen af os nominerede, så det var alene for at se om det var nogen vi kendte, der skulle på podiet.
Jeg var dog en kende småforarget over at de slap for både højtlæsning og stammende takkeord. For hulan vi må have gjort det sløjt sidst. ;-)
Men stort tillykke til de tre vindere. Kvinder alle sammen, hvilket egentlig er morsomt, når det er drenge litteratur, der er tale om.

Men at vi ingen planer havde, gjorde så at vi rent faktisk  noget af messen. Okay, kun halvdelen cirka, men det var langt mere end normalt.

Jeg startede med at fise ind og købe Chris Carters bøger, og få dem signeret af ham selv. Min bedre halvdel er helt tosset med dem, og hvad gør man ikke for at glæde ægtefællen? ;-) Forfatteren var så også virkelig sød og charmerende, men noget mindre i virkeligheden end hvad billedet antyder. :-)

Samtidig med at drengelitteraturprisen blev uddelt, blev Tellerups drengenovelle-antologi også udgivet. "Historier for drenge II", som fortjener et helt særskilt blogindlæg. :-)

Efter en hel dag på bogmessen, hvor vi havde talt med rigtig mange gode forfatterkollegaer og kigget i tusind bøger, kørte vi udmattede hen til vores "stam-hotel", hvor vi fik både aftensmad og grineflip. Altså de samtaler vi kan have .... :-)

Lørdag så helt anderledes ud. Først skulle Carina, Pernille og Louise have lavet nogle nye pressefotos. De er jo alle tre Tellerup-forfattere, hvor jeg kun af og til har en gæsteoptræden. Mit nye forlag, vender jeg lige tilbage til, for det fortjener også et særskilt blogindlæg. ;-)

Nåh, tøserne skulle foreviges, og de glamourøse billeder der kommer ud af det, har vi stadig til gode, men jeg er sikker på at de bliver rigtigt gode.
Her får I lige et kig bag kulisserne til en bogmesse. Jow jow ... vi kommer mange fine steder. :-)




Derefter gik det slag i slag. Klokken tolv skulle Louise signere sin debutbog "Oprører", og i dagens anledning var der blevet et virkeligt flot banner med den smukke forside. Jeg tror nok at Louise pønser på at få den gode Dominic (hovedpersonen i bogen) med hjem. Hvad hendes kæreste siger til en mandshøj konkurrent i soveværelset har vi så stadig til gode at se. ;-)

 
 
Klokken tretten skulle jeg mødes med min nye redaktør og klokken fjorten skulle vi have signeret bøger hos Michael Kamp, om er aktuel med "Hospitalet".
 
Derudover dukkede der en masse forfatterkollegaer op, som vi sludrede med, og det er altså skønt at se folk, som man ellers kun kommunikerer med via internettet. Nogle for første gang, andre har man mødt flere gange.
 
Så efter at have talt med så mange, indsuget så mange indtryk, haft surrealistiske samtaler med skrivebuddierne, set på tusinde bøger og luret på konkurrenter, er jeg helt blæst oveni i hovedet. Mere end normalt. :-)
 
Nåh ... jeg lovede vist at vende tilbage angående den kørestol. ;-)
Nu kan det ikke ses på ovenstående billeder, men Louise var dårligt gående, og havde derfor medtaget en rullestol, som jeg fik lov til at skubbe rundt med. På et tidspunkt skulle vi på toilettet, og selvfølgelig tog vi så handicaptoilettet. Nogle privilegier måtte der jo være ved det. ;-)
Ehm ... jeg åbner døren, for SÅ flink er jeg jo, og så giver jeg ellers bare kørestolen et fint lille puf (Og det VAR altså kun et lille puf uanset hvilke historier der kommer til at florere på nettet efterfølgende), og lader Louise trille lige så fint ind på toilettet.
Jeg kunne ikke lade være ... ;-)
 
Nu håber jeg så bare at hun stadig stoler på mig efter den oplevelse.
 
For hey ... hun standsede da inden hun nåede toiletkummen. ;-)

2 kommentarer:

  1. Hyler af grin - hvor sker der mange interessante ting backstage. Går stadig og småfniser ved tanken om takketalerne sidste år, der skulle have medført undladelse i år. c",) Men mon dog. Har trods alt se dig in action. :) Og så er jeg altså helt væk i billedet af Louise og Dominic!

    - Line

    SvarSlet
  2. Hej Line.
    Nu kan jeg faktisk ikke engang huske hvad jeg sagde, for jeg var totalt paralyseret af angst og overraskelse over at vi skulle sige nogle ord, men jo, det kan godt have været dårligt. :-)
    Det er et kanon billede af Louise og Dominic. De klæder sgu hinanden. :-)

    SvarSlet