torsdag den 11. september 2014

Ny anmeldelse på Freaks!

Jeg har fået en ny anmeldelse, og en fremragende af slagsen.

Forfatteren Flemming Dalsgaard, der har sin vante gang på Fyldepennen.dk og jævnligt har anmeldt bøger derinde, har skrevet en anmeldelse. Desværre har Fyldepennen.dk nedlagt deres boganmeldelses-sektion, så Flemming Dalsgaard valgte at sende den til mig.
Og det er jeg ham så inderligt taknemmelig for. Og det er helt bestemt én, der skal flashes!

Romanen ”Freaks” har allerede med sin titel og forside appel til læsere der kan lide et godt gys. Det var derfor med forventning undertegnede gik ombord i romanen. Victoriatidens England er fuld af den slags, og det skal indrømmes at også denne anmelder har ladet sig inspirere. Jack the Ripper, Dracula, Sherlock Holmes og så videre. Der er nok at vælge imellem.

Romanen er ganske helstøbt og sprogligt homogen. Vi går ad to spor: Gøglertruppen med Freakshowet og lægevidenskaben. Og som vi hurtigt gætter, skal disse to spor mødes med grusomme konsekvenser til følge. Det er klart at en forfatter der bevæger sig i et sådant pensum, stilles overfor et moralsk dilemma: Kan man som forfatter tillade sig at udstille sådanne ulykkelige afvigere, når emnet netop er selv samme udstillings ulykke? Det kan man hvis man gør det rigtigt! Og rigtigt vil sige at forfatteren opbygger den rigtige attitude. Vi skal lære disse vanskabninger at kende som mennesker med følelser, smerte og ret til at leve. Og vi skal erfare at de der brutalt udnytter dem til at fremme deres lægelige karriere eller på anden måde lukrerer på dem er de virkelige skurke. Det er lykkedes Anika Eibe at håndtere dette dilemma på bedste måde. Vi opdager hurtigt at den egentlige ”freak” er Doctor Cavendish. Han er et uhyre, en hensynsløs psykopat. Vi lærer at hade ham og vi henter uvægerligt sprogets værste gloser frem. Vi kan næsten gribe os selv i at finde en Hannibal Lecter mere sympatisk!

Bogen er realiseret med godt skrivehåndværk, uden at der excelleres i sproglige eksperimenter. Målgruppen er den almindelige læser, ikke den litterære feinschmecker. Vi bevæger os i det lægevidenskabelige område og Anika Eibe har sat sig godt ind i tingene. Der er visse lægelige termer, men uden fisefornemme udskejelser.

En ting der nok har voldt forfatteren visse overvejelser er slutningen. Skal hævnen ramme den onde læge? Skal romantikken blomstre imellem Violet og – ja … hvem? Hvordan skal det gå vore venner til slut? Skal der være happy end? Eller skal vi erkende at overklassen nu engang beskytter sine egne og lader skurkene klare sig igennem? Det sidste synes at være tilfældet, som det nok desværre også ofte sker i virkeligheden, men man undres lidt over at Violet, Penelope , Johnny osv. sådan skubbes ud i intetheden. Man kan mistænke at Anika Eibe overvejer en fortsættelse?

”Freaks” er en spændende og velskrevet roman om Victoriatidens videnskabelige fremskridt og samfundets udstødte som bliver ofre for videnskabens ambitioner. Kan varmt anbefales!
06.09.2014 Flemming Dalsgaard.

Tusind tak til forfatter Flemming Dalsgaard.