mandag den 13. august 2012

Fiktive karakterer

Som man kan læse ovre på min bogblog har jeg lige afsluttet bind 1 i Borte med Blæsten, hvor Rhett Butler selvfølgelig har en fremtrædende rolle.

Han er jo en af de der mørke, farlige mænd, som kvinder kan betages af (i hvert fald på skrift, at have dem inden for væggene ville nok ikke være at foretrække ;-)). En mand som lader hånt om normerne, som bryder reglerne og som målrettet går efter det han vil have.
Det være sig magt, kvinder eller penge.

Tilfældet Rhett Butler skal jeg selvfølgelig nok passe på med at vurdere, da jeg som sagt først lige har læst første bind og endda ikke har set filmen (ja ja ... der må hånes), men han er da alt det ovenfor nævnte og mere til. Og det er spændende og dragende.

Nu vil jeg så lige tillade mig at være totalt selvfed og citere fra en anmeldelse, som jeg fik på Dronning af blod tilbage i 2007:

Til gengæld er de mandlige hovedpersoner så interessante, at hvis Anika Eibe fortsætter, som hun er begyndt, vil hun nok snart stå fadder til det enogtyvende århundredes svar på "Borte med Blæsten"s Rhett Butler.


Nu, som dengang, kan jeg da godt blive ret stolt over den udmelding som gjalt min person Keraunos. En meget målrettet mand, der gik efter at blive gift med sin halvsøster Arsinoe (hovedpersonen), og som det da også lykkedes for. (Hvem kunne dog også have modstået ham? ;-))

Jeg var ret stor fan af min Keraunos, men siden dengang er det simpelthen ikke lykkedes mig at skabe en tilsvarende figur. Jeg går ellers ind til hver roman med tanke om at denne gang vil jeg have en lækker antihelt, der bare slår benene væk under læserne, men sjovt nok så har de fiktive personer det med at snyde mig.
Personer som jeg havde udtænkt til rollen, viser sig pludselig at være vattede, uinteressante eller bare dumme svin, efterhånden som romanen skrider frem.
(Og ja, de bestemmer det faktisk lidt selv. Det lyder absurd, men det er sandt).

I min nuværende roman London kunne jeg dog have en kandidat til en mørk, dyster antihelt med brændende øjne, der går efter hvad han vil have. Problemet er bare at han slet ikke er mørk og dyster. Han er albino og derfor temmelig bleg i løden. Og hans øjne er dog rødlige, men måske ikke helt så brændende.  ;-)

Lad os se om han kan gøre det, eller om han også drejer af og narrer mig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar