onsdag den 16. september 2015

Første udkast færdigt - juhuuuu


Ahhhh ... kunne I høre lyden af den knirkende stol, da jeg lænede mig tilbage og så med tilfredshed på mit word-dokument, hvor de sidste linjer stod?

Ikke? Det kunne jeg! Måske også fordi det betyder at jeg skal tabe mig lidt ELLER at stolen er noget billigt lort fra Ikea. ;-)

Anyway ... sidste weekend fik jeg skrevet 1. udkast af min socialrealistiske ungdomsroman færdig.

Jubiii!


Faste læsere af bloggen vil vide at det er den anden i min "serie" af socialrealistiske ungdomsbøger, som jeg har givet mig i kast med. 
Første bog "Er du okay, Marie?" er antaget af Tellerup og vil udkomme en gang i løbet af foråret 2016, men derfor behøver man jo ikke at sidde stille, så jeg kastede mig straks over 2'eren.

2'eren, eller Fie-bogen, som den har heddet i daglig tale, handler om cutting, hvilket jeg tidligere har skrevet nogle indlæg om. Det var hårdt og anderledes, for jeg har (heldigvis) aldrig haft cutting inde på livet selv og det har selvfølgelig været udfordrende at skulle synke ned i Fies bevidsthed og gøre det, som hun gør.
Men spændende! Skræmmende, men absolut spændende.

Det er en lille sag (har fået besked på at de ikke skal være så lange) på kun godt 130 word sider, og jeg har været beskæmmende lang tid om at skrive 1. udkast.
Men som sædvanligt har jeg tusinde undskyldninger eller ... i hvert fald 3: Massivt overarbejde i juni, så sommerferie i juli og til sidst kobberbryllup + fødselsdage i august (hvilket virkelig trækker tænder ud på en introvert sjæl som mig).

I realiteten burde jeg have været færdig med den her for længe siden, men sådan skulle det altså ikke gå. Og hey, kan det ikke være lige gyldigt nu?
I hvert fald står det ikke til at ændre, så det ryger i fortrængningsskuffen med det samme. Der ligger det sikkert fint sammen med nytårsforsæt og hvad har vi. :-)

Nu skal jeg så til redigeringen!

Min redigering står altid af flere faser.
Først læser jeg den hurtigt igennem uden at rette andet det lige åbenlyse jeg lige falder over. Det gør jeg for at fange flowet. Giver bogen mening? Eller skifter jeg stemning/stilart midt i det hele?

Derefter gennemgår jeg mine betalæseres møf, én for én. Jeg er i den lykkelige situation at jeg har 3 meget kompetente betalæsere, der hver især får øje på forskellige ting.

Og når det så er gjort så går jeg i gang med en tættekam selv. Læser laaangsomt op for mig selv inde i mit hoved. Sætning for sætning. Ser hvad der virker, eller ikke virker.
Og retter. Og retter. Og retter.

Så lader jeg den lige ligge et par dage, og så gennemlæser jeg den en gang mere, og SÅ ... bæve ... ryger den afsted til forlaget. 
Og så er der ikke andet at gøre end at krydse fingre og vente. :-)

Men først ... redigering!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar